Forschungs- und Informationspraxis wissenschaftlicher Zielgruppen im Fokus
Eine empirische Untersuchung an vier Fakultäten der TH Köln
DOI:
https://doi.org/10.5282/o-bib/6154Keywords:
Knowledge cultures, Disciplinary cultures, Research practice, Information practice, Information services, Academic librariesAbstract
The article shows how relevant characteristics which are specific for the knowledge cultures of different academic target groups and are needed for the design of research-supporting services can be resource-efficiently determined via a standardised online survey. For this, the authors have developed a questionnaire which was adapted in dialogue with academics from four different departments at TH Köln to the specifics of research practice in these areas. This resulted in four questionnaire prototypes adapted to different cultures of knowledge that were tested in form of online surveys at TH Köln. The results demonstrate the effectiveness of this procedure and provide information for its implementation at other institutions.
References
Becher, Tony; Trowler, Paul R.: Academic tribes and territories. Intellectual enquiry and the cultures of disciplines, Buckingham, 2001, 2. Aufl.
Fleck, Ludwig: Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache. Einführung in die Lehre vom Denkstil und Denkkollektiv, Basel 1935.
Fleck, Ludwig: Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache. Einführung in die Lehre vom Denkstil und Denkkollektiv. Mit einer Einleitung herausgegeben von Lothar Schäfer und Thomas Schnelle, Frankfurt am Main 1980.
Fuhlrott, Rolf: Informationsbedarf und Informationsgewohnheiten von Ingenieurwissenschaftlern. Eine empirische Untersuchung an der Fakultät Bauingenieurwesen der Universität Karlsruhe, Köln 1972.
Gäde, Maria; Michel, Antje; Tappenbeck, Inka; Wittich, Anke: Informationsdidaktische Perspektiven auf die Vermittlungspraxis von Daten- und Informationskompetenz. Vortrag, gehalten am 15. Juli 2019 auf dem 8. Potsdamer IScience Tag, S. 16, https://i-science-tag.fh-potsdam.de/wp-content/uploads/2019/10/IScienceTag_G%C3%A4de-u.-Wittich.pdf , Stand: 04.06.2025.
Greifeneder, Elke; Bressel, Paulina: Don’t Go for Different! Developing Specialized Information Services for Researchers from Distinct Subject Areas, in: Cataloging & Classification Quarterly 62 (3-4), 2024, S. 432–447. https://doi.org/10.1080/01639374.2024.2372311.
Harg, Patrick: Fachspezifische Gemeinsamkeiten und Unterschiede im Bereich der Informationskompetenz, Graz 2017.
Huber, Ludwig. Über die Mühen der Verständigung zwischen den Disziplinen, in: Neue Sammlung. Vierteljahres-Zeitschrift für Erziehung und Gesellschaft 31, 1991, S. 3–24.
Klatt, Rüdiger; Gavriilides, Konstantin; Kleinsimlinghaus, Kirsten u. a.: Nutzung elektronischer wissenschaftlicher Information in der Hochschulausbildung. Barrieren und Potenziale der innovativen Mediennutzung im Lernalltag der Hochschulen, Endbericht, Dortmund, 2001. https://hdms.bsz-bw.de/frontdoor/index/index/docId/298, Stand: 04.06.2025.
Knorr Cetina, Karin: Wissenskulturen. Ein Vergleich naturwissenschaftlicher Wissensformen, Frankfurt am Main 2002.
Kroll, Susan; Forsman, Rick: A slice of research life. Information support for research in the United States. Report commissioned by OCLC Research in support of the RLG Partnership, 2010, S. 18. http://www.oclc.org/content/dam/research/publications/library/2010/2010-15.pdf?urlm=162948, Stand: 04.06.2025.
Kuhn, Thomas S.: Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen, Frankfurt am Main 1969.
Michel, Antje; Gäde, Maria; Wittich, Anke u. a.: Informationsdidaktik, in: Kuhlen, Rainer; Lewandowski, Dirk; Semar, Wolfgang u. a. (Hg.): Grundlagen der Informationswissenschaft, Berlin; Boston 2023, S. 595–602.
Michel, Antje; Heidmann, Frank; Langer, Constanze: Design trifft Informationswissenschaft. Eine Diskussion zum Wandel zweier Disziplinen im Kontext der Digitalisierung, in: Information. Wissenschaft & Praxis 71 (2-3), 2020, S. 86–94. https://doi.org/10.1515/iwp-2020-2072.
Michel, Antje: Die wissenskulturelle Spezifik von Information und Informationsverhalten, in: Schüller-Zwierlein, André (Hg.): Informationskompetenz, Informationsverhalten Informationsverarbeitung. Regensburg 2017, S. 33–48. https://doi.org/10.5283/epub.36337.
Multrus, Frank: Fachkulturen. Begriffsbestimmung, Herleitung und Analysen. Eine empirische Untersuchung über Studierende deutscher Hochschulen, Konstanz 2004.
Stille, Wolfgang; Farrenkopf, Stefan; Hermann, Sibylle u. a.: Forschungsunterstützung an Bibliotheken. Positionspapier der Kommission für forschungsnahe Dienste des VDB, in: o-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal, 8 (2), 2021, S. 3. https://doi.org/10.5282/o-bib/5718.
Tappenbeck, Inka; Kortmann, Melina: Forschungs- und Informationspraxis wissenschaftlicher Zielgruppen im Fokus. Eine empirische Untersuchung an vier Fakultäten der TH Köln, Anhang: Fragebögen, Köln 2025, https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:hbz:79pbc-opus-26868, Stand: 04.06.2025.
Tappenbeck, Inka; Michel, Antje: One size doesn’t fit all. Zukünftige Anforderungen an Konzepte und Vermittlungspraktiken von Informationskompetenz. Vortrag, gehalten am 19. Oktober 2019 auf der Tagung „Informationskompetenz und Demokratie“ an der Universität Hildesheim, https://www.iws.th-koeln.de/personen/tappenbeck/publikationen/Hildesheim_Ta_Mi_final.pdf, Stand 04.06.2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Inka Tappenbeck, Melina Kortmann

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.