From group work to community building: the "Digital Creative Space" of the SUB Göttingen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5282/o-bib/2018H4S31-43

Keywords:

library, collaborative work, digital learning environment, learning environment development, participatory approach, experimental area

Abstract

Libraries are faced with the challenge of developing learning environments in combination with online services and integrating them in digital learning environments. Aligning all this with users’ needs and implementing this in a spatially appealing manner is a multifaceted challenge. At the SUB Göttingen, we attempted to take all these aspects into account with the concept of a Digital Creative Space to create an innovative learning environment in collaboration with students. During the course of the project it became clear that the path is as important as the goal: The students should not be presented with a ready-made solution. Instead we chose to engage them in a participatory approach in order to build an open experimental area that can and should develop in line with the current and future needs of its users.

Author Biography

  • Daniela Poth, SUB Göttingen

    2017 – heute Abteilungsleiterin Benutzung SUB Göttingen

    2014 – 2017 Geschäftsführering ULB Darmstadt

    2013 – 2017 Benutzungsleiterin ULB Darmstadt

    2011 – 2013 Umzugskoordinatorin ULB Darmstadt

    2009 – 2011 Bibliotheksreferendarin ULB Darmstadt

    2008 – 2009 Elternzeit

    2005 – 2008 Tätigkeit als Architektin

    1997 – 2005 Architekturstudium Dipl.-Ing. BTU Cottbus

    1994 – 1997 Tischlerlehre

     

References

- Averkorn, Raphaela; Bartosch, Ulrich; Dernbach, Beatrice u.a.: Wissenschaftliche Bildung als (Selbst)Bestimmung und als gesellschaftlicher Auftrag der Hochschule; in: duz MAGAZIN, 12, 2013, S. 28-30, https://www.bmbf.de/pubRD/bologna_deu.pdf, Stand: 01.08.2018.

- Hochschulrektorenkonferenz: Entschließung der 13. Mitgliederversammlung der HRK am 20. November 2012 in Göttingen, Hochschule im digitalen Zeitalter: Informationskompetenz neu begreifen - Prozesse anders steuern, 20.11.2012, https://www.hrk.de/fileadmin/_migrated/content_uploads/Entschliessung_Informationskompetenz_20112012_01.pdf, Stand: 01.08.2018.

- Glitsch, Silke; Lanwert, Dirk: Auszüge aus dem ersten (internen) Konzeptpapier zum Digital Creative Space, Göttingen, 30.06.2017.

- Helmkamp, Kerstin: Automatisierung im Zuge des digitalen Wandels von Benutzungsservices: das neue Lern- und Studiengebäude (LSG) und die Verbesserungen der Studien- und Lernbedingungen am Campus-Nord der Universität Göttingen. Göttingen, in: o-bib 2 (4), 2015, S. 192-201. Online: https://doi.org/10.5282/o-bib/2015H4S192-210.

- Horstmann, Wolfram; Schaab, Rupert: „Bis morgen in der Bibliothek!“ – Entwicklungen für Lernorte an der SUB Göttingen, in: BIBLIOTHEK - Forschung und Praxis, 40(3), 2016, S. 444-451. Online: https://doi.org/10.1515/bfp-2016-0049.

- Paulson, Kari: Ebook Library, in: Swords, David A.: Patron-Driven Acquisitions: History and Best Practices, Berlin 2011, S. 63 ff.

- Ross, Peter; Ressia, Susan: Neither office nor home: Coworking as an emerging workplace choice, in: Employment Relations Record 15 (1), 2015. S. 42-57. Online: https://core.ac.uk/download/pdf/143905270.pdf, Stand: 01.08.2018.

- Stabstelle Lehrentwicklung und Lehrqualität: Fachkonzept E-Learning der Georg-August-Universität, 14.07.2010, https://www.uni-goettingen.de/de/document/download/a9103f09128adbbc384b721bd8da338f.pdf/E-Learning-Fachkonzept.pdf, Stand: 01.08.2018.

Published

2018-12-10

Issue

Section

Conference proceedings

How to Cite

From group work to community building: the "Digital Creative Space" of the SUB Göttingen. (2018). O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal Herausgeber VDB, 5(4), 31-43. https://doi.org/10.5282/o-bib/2018H4S31-43