Bibliothekare und Data Librarians – neue Profile für das bibliothekarische Fachpersonal der Zukunft

Authors

  • Simone Fühles-Ubach TH Köln

DOI:

https://doi.org/10.5282/o-bib/2018H4S7-17

Keywords:

study reform, library science, data and information science, curriculum

Abstract

Bachelor’s degree programmes are newly accredited every seven years and adapted to the latest developments in their respective careers in terms of structure and content. What is the future profile of a library science student and can a single job profile still meet the requirements of the future? These questions were addressed in the context of a study reform at the Institute for Information Science of the TH Köln. At the centre of a so-called “curriculum workshop” were the future graduate profiles of the students, which were not only developed from the perspective of the teachers, but were also significantly shaped by library management, trainers and students in a multi-stage process. The central result of all conversations and workshops was that numerous new topics are necessary for graduates and therefore a single course of study can no longer be sufficient.

References

- Data Literacy Education: Datenkompetenzen für die Studierenden aller Fächer, https://www.stifterverband.org/data-literacy-education, Stand: 07.08.2018.

- Deutsche Forschungsgemeinschaft, Ausschuss für Wissenschaftliche Bibliotheken und Informationssysteme, Unterausschuss für Informationsmanagement: Empfehlungen zur gesicherten Aufbewahrung und Bereitstellung digitaler Forschungsprimärdaten, Januar 2009, http://www.dfg.de/download/pdf/foerderung/programme/lis/ua_inf_empfehlungen_200901.pdf, Stand: 07.08.2018.

- Deutscher Bibliotheksverband: Bericht zur Lage der Bibliotheken 2017/18, https://www.bibliotheksverband.de/dbv/publikationen/bericht-zur-lage-der-bibliotheken.html, Stand: 07.08.2018.

- Fachhochschule Köln: Hochschulentwicklungsplan. Strategischer Rahmenplan 2020, Köln 2011. Online: https://www.th-koeln.de/mam/downloads/deutsch/hochschule/profil/hochschulentwicklungsplan2020.pdf, Stand: 07.08.2018.

- Mantel, Diana: Datenjournalismus, https://www.medienwiki.org/index.php/Datenjournalismus, Stand: 07.08.2018.

- Modulhandbuch für den Studiengang Data and Information Science (Bachelor of Science), https://www.th-koeln.de/mam/downloads/deutsch/studium/studiengaenge/f03/180111_dis-modulbuch_vorlaufig_lz.pdf, Stand: 07.08.2018.

- Schaper, Niclas: HRK-Fachgutachten zur Kompetenzorientierung in der Lehre, Hochschulrektorenkonferenz - Projekt nexus, 2012, https://www.hrk-nexus.de/fileadmin/redaktion/hrk-nexus/07-Downloads/07-02-Publikationen/fachgutachten_kompetenzorientierung.pdf, Stand: 07.08.2018.

Published

2018-12-10

Issue

Section

Conference proceedings

How to Cite

Bibliothekare und Data Librarians – neue Profile für das bibliothekarische Fachpersonal der Zukunft. (2018). O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal Herausgeber VDB, 5(4), 7-17. https://doi.org/10.5282/o-bib/2018H4S7-17