Arousing the interest of local politicians in public library issues

Local political communication management for public libraries

Authors

  • Rita Kamm-Schuberth Bildungscampus der Stadt Nürnberg

DOI:

https://doi.org/10.5282/o-bib/2019H4S1-6

Keywords:

Public Campaigning, Stadt- und Gemeinderäte, Issue- und Kommunikationsmanagement

Abstract

Throughout Europe, more than two thirds of all 27 EU countries have general laws governing public libraries. However, local public libraries in Germany still have the status of being largely voluntary services provided and maintained by local authorities for the general benefit of the public. Public libraries have a positive image and attractive target groups. Local political communication management can win over political decision-makers for public library issues. It is a strategic and long-term management role that cannot be delegated. Using a three-step model, the paper shows how local politicians can be turned into adepts, advocates and active supporters of public libraries through information, involvement and instigation, and which communication tools are best suited for this purpose.

Author Biography

  • Rita Kamm-Schuberth, Bildungscampus der Stadt Nürnberg

    Dipl. Volkswirtin

    Leitung Marketing und Öffentlichkeitsarbeit, Bildungscampus der Stadt Nürnberg

References

Bailey, Craig: Content is King-by Bill Gates. In: General, 31. Mai 2010. https://www.craigbailey.net/content-is-king-gates/. Abruf 2019.05.16
Filzmaier, Peter, Fähnrich, Birte: Public Affairs: Kommunikation mit politischen Entscheidungsträgern. In: Zerfaß, Ansgar; Piwinger, Manfred (Hrsg.): Handbuch Unternehmenskommunikation: Strategie. Management. Wertschöpfung. 2. Vorst. überarb. Auflage Wiesbaden: Springer Gabler, 2014.
Institut für Demoskopie Allensbach, Die Zukunft der Bibliotheken in Deutschland, Eine Repräsentativbefragung der Bevölkerung ab 16 Jahre, Dezember 2015, https://www.ekz.de/fileadmin/ekz-media/unternehmen/Zukunftsstudie/2016_Studie_Zukunft_Bibliotheken_in_Deutschland.pdf . Abruf 2019.05.16
Kamm-Schuberth, Rita: Mit öffentlichen Bibliotheken Themen in der Stadtgesellschaft nachhaltig setzen, in: Schade, Frauke, Georgy, Ursula, (Hs): Praxishandbauch Informations-Marketing, Konvergente Strategien, Methoden und Konzepte, Berlin, Boston 2019.
Menasse, Robert, Die Hauptstadt, Surkamp, Berlin 2017.
Schade, Frauke: Praxishandbuch Digitale Bibliotheks-Dienstleistungen. Strategie und Technik der Markenkommunikation. Berlin, Boston: De Gruyter Saur, 2016.
Schleihangen, Barbara, Bibliotheksgesetze in Europa, Mittel politischer Steuerung und Gestaltung, Büchereiperspektiven 02/09.
Statistische Ämter des Bundes und der Länder, Kulturfinanzbericht 2018, Wiesbaden, 201

Published

2019-12-09

Issue

Section

Conference proceedings

How to Cite

Arousing the interest of local politicians in public library issues: Local political communication management for public libraries. (2019). O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal Herausgeber VDB, 6(4), 1-6. https://doi.org/10.5282/o-bib/2019H4S1-6