LOM for Higher Education OER Repositories
Ein Metadatenprofil für Open Educational Resources im Hochschulbereich zur Förderung der Interoperabilität von OER-Länderrepositorien
DOI:
https://doi.org/10.5282/o-bib/5579Keywords:
Open Educational Resources, Metadata, LOM, Profile, Higher Education, Exchange, RepositoryAbstract
Initiatives from several federal states in Germany aspire to offer their open licensed and freely available learning materials for higher education in a networked and easily accessable manner.
A new metadata profile based on the Learning Object Metadata Standard (LOM) was developed and will serve as a basis for the exchange of metadata. One goal for the profile is to allow a detailed description of the Open Educational Resources (OER) for good search results. On the other hand, only the absolutely necessary information is obligatory in order to keep the obstacles for authors as low as possible.
The proposed metadata profile will facilitate a federated search in order to find and use learning materials from connected repositories.
References
Fahrenkrog, Gabriele: Lernort öffentliche Bibliothek und OER – zusammenbringen, was zusammen gehört, in: Informationspraxis Bd.2 Nr.1,2016. Online: https://doi.org/10.11588/ip.2016.1.26628.
Haynes, David: Metadata for information Management and Retrieval – Understanding metadata and its use, London 2018.
Mandausch, Martin; Riar, Marc; Manegold, K.; Henning, Peter A.: Annotationskonzept für Bildungsressourcen, ICe Hochschule Karlsruhe 2017.
Menzel, Michael: LOM for Higher Education OER Repositories – Ein Metadatenprofil für Open Educational Resources im Hochschulbereich, Universitätsbibliothek Tübingen 20202. Online: http://hdl.handle.net/10900/98332, http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:bsz:21-dspace-983326.
Neumann, Jan: Open Educational Resources – Neue Herausforderungen für Bibliotheken, in: Bibliotheksdienst, 47 (11), 2013, S. 805-819. Online: https://doi.org/10.1515/bd-2013-0094.
Pohl, Adrian.; Mandausch, Martin, Henning, Peter A.: „Was haben wir denn da?“ OER im Web auffindbar machen, in: Synergie – Fachmagazin für Digitalisierung in der Lehre #4, 2017, S. 64-67. Online: https://uhh.de/mzc5g, http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2017120619484.
Rempis, Peter: ZOERR – Zentrales OER-Repositorium der Hochschulen in Baden-Württemberg, in: Synergie – Fachmagazin für Digitalisierung in der Lehre #4, 2017, S. 68-71. Online: https://uhh.de/gvzos, http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:101:1-2017120619896.
Wiesner, André: Activity Tree Harvesting – Entdeckung, Analyse und Verwertung der Nutzungskontexte SCORM-konformer Lernobjekte, Karlsruhe 2010. Online: http://dx.doi.org/10.5445/KSP/1000017793.
Ziedorn, Frauke; Derr, Elena; Neumann, Janna: Metadaten für Open Educational Resources (OER). Eine Handreichung für die öffentliche Hand, erstellt von der Technischen Informationsbibliothek (TIB), Hannover 2013. Online: http://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-opus-80245.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Michael Menzel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.