Informationskompetenz
Eine Schlüsselkompetenz im Wandel
DOI:
https://doi.org/10.5282/o-bib/5654Keywords:
Informationskompetenz, ACRL, Framework for Information Literacy for Higher Education, Blended LearningAbstract
The university library of Basel has offered courses on information literacy for many years. Currently, these courses are being extended and redesigned with regard to the implied content, concepts and methods. Among other things the practice-oriented introduction of the Framework for Information Literacy for Higher Education of the Association of College and Research Libraries plays a central role in this context.
References
"42757-01" - Kurs: Datenbanken, Bibliographien, Fachportale: Recherchetechniken in der Geschichtswissenschaft 2 KP. Vorlesungsverzeichnis der Universität Basel, Recherche, Herbstsemester 2020, https://vorlesungsverzeichnis.unibas.ch/de/recherche?id=251927, Stand 17.02.2021.
Anderson, Lorin W.; Krathwohl, David R.: A Taxonomy for Teaching, Learning, and Assessing. A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives, New York 2001.
Framework for Information Literacy for Higher Education, Association of College & Research Libraries (ACRL), 02.02.2015, http://www.ala.org/acrl/standards/ilframework, Stand: 20.01.2021.
Beetham, Helen; Sharpe, Rhona: Resource 3. Digital Learning Activities. Linked to Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives, in: Beetham, Helen; Sharpe, Rhona (Hg.): Rethinking Pedagogy for a Digital Age. Principles and Practices of Design, London 20193, S. 255-263.
Berner Fachhochschule (Hg.): E-Portfolios in der Praxis (didaktiv. Schriftenreihe der Fachstelle Hochschuldidaktik & E-Learning HdEL, Oktober 2016), https://issuu.com/bernerfachhochschule/docs/didaktiv_14_2016_e-portfolios_in_de, Stand: 20.01.2021.
Franke, Fabian: Das Framework for Information Literacy. Neue Impulse für die Förderung von Informationskompetenz in Deutschland?!, in: o-bib. Das offene Bibliotheksjournal, 4 (4), 2017, S. 22–29, https://doi.org/10.5282/o-bib/2017H4S22-29.
Ingold, Marianne: Informationskompetenz und Information Literacy, in: Sühl-Strohmenger, Wilfried (Hg.): Handbuch Informationskompetenz, Berlin 2012, S. 12-35. https://boris.unibe.ch/84817, Stand: 20.01.2021.
Organisational digital capability in context, Jisc, 04.05.2017, https://www.jisc.ac.uk/guides/developing-organisational-approaches-to-digital-capability/organisational-digital-capability-in-context, Stand: 20.01.2021.
Digitale Kompetenzen - dringend gesucht! Empfehlungen zu Berufs- und Ausbildungsperspektiven für den Arbeitsmarkt Wissenschaft, RfII – Rat für Informationsinfrastrukturen, 03.07.2019, http://www.rfii.de/?p=3883 Stand: 20.01.2021.
Sauerwein, Tessa: Framework Information Literacy. Aspekte aus Theorie, Forschung und Praxis, in: Bibliothek Forschung und Praxis 43 (1), 2019, S. 126–138, https://doi.org/10.1515/bfp-2019-2027.
Kompetenzrahmen, Universität Basel, Webportal „Digital Skills“, 2020, https://digitalskills.unibas.ch/de/kompetenzrahmen-233/, Stand: 20.01.2021.
Vizerektorat Lehre. Organigramm, Universität Basel, August 2020, UniBas_Organigramm_Vizerektorat_Lehre_DE_2020.pdf, Stand: 20.01.2021.
Schweizer Standards zur Informationskompetenz, informationskompetenz.ch, 2011, https://www.informationskompetenz.ch/de/ik-kurz/standards-ch, Stand: 04.01.2021.
Universität Zürich. Bereich Lehre, Arbeitsstelle für Hochschuldidaktik: Taxonomie-Matrix zur Analyse und Selbstevaluation von Hochschullehre (TAMAS), in: Dossier Unididaktik, (1) 2010, S. 6, https://www.weiterbildung.uzh.ch/dam/jcr:ffffffff-9a08-8cca-0000-000037b2e4ce/DU_Tamas_def.pdf, Stand: 20.01.2021
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Svetlana Melikov, Cornelia Eitel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.