S.P.U.T.N.I.K. – ein Schülertutorial im Sinne des Framework

Ein Werkstattbericht

Authors

  • B Universitätsbibliothek Würzburg
  • Naoka Werr Hochschule für den öffentlichen Dienst in Bayern, Fachbereich Archiv- und Bibliothekswesen, München

DOI:

https://doi.org/10.5282/o-bib/5669

Keywords:

Framework for Information Literacy for Higher Education, Schwellenkonzepte, Schülertutorial, Informationskompetenz

Abstract

In October 2020 the Working Group for Information Literacy of the Bavarian Library Network (AGIK Bay) published the interactive e-tutorial S.P.U.T.N.I.K. to promote the information literacy of high school students. Its content is based on the Framework for Information Literacy for Higher Education. The article describes the creation of the tutorial in cooperation with students from the Department of Archive Management and Library Science at the University of Applied Sciences for Public Service in Bavaria and outlines the challenges in the final implementation by the University Library of Würzburg. The tutorial is designed as a Moodle- and Ilias-compatible SCORM learning package with many interactive quiz elements and consists of five independent modules. The tutorial is accessible online and is available for re-use within the German-speaking library community as it has been published under a Creative Commons License.

References

Association of College and Research Libraries (ACRL): Information Literacy Competency Standards for Higher Education, https://crln.acrl.org/index.php/crlnews/article/view/19242/22395, Stand: 04.12.2020.

Barbian, Jan-Pieter; Sühl-Strohmenger, Wilfried (Hg.): Informationskompetenz. Leitbegriff bibliothekarischen Handelns in der digitalen Informationswelt, Wiesbaden 2017.

Bärnreuther, Karin: Bibliothekskurse konzipieren mit dem Framework for Information Literacy for Higher Education am Beispiel der Online-Enzyklopädie Wikipedia, Bachelorarbeit, Hochschule für den Öffentlichen Dienst in Bayern, Fachbereich Archiv- und Bibliothekswesen, München 2020, https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:m509-0000000231.

Bernholt, Sascha; Köhler, Christine; Broman; Karolina: Die Verständnisentwicklung zentraler Fachkonzepte im Chemieunterricht der Sekundarstufe, in: Maurer, Christian (Hg.): Authentizität und Lernen – das Fach in der Fachdidaktik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung Berlin 2015, Regensburg 2016, S. 223–225. Online: https://www.gdcp.de/images/tb2016/TB2016_223_Bernholt.pdf, Stand: 04.12.2020.

Burns, Elizabeth; Gross, Melissa; Latham, Don: The Information Literacy continuum: Mapping the ACRL Framework to the AASL School Library Standards, in: School Libraries Worldwide 25 (1), 2019, S. 1–20.

Franke, Fabian; Pfister, Silvia; Schüller-Zwierlein, André: „Hätten wir personelle Valenzen, würden wir uns um stärkere Nutzung bemühen.“ Eine Umfrage zur Vermittlung von Themenschwerpunkt Informationskompetenz an Schüler an den bayerischen wissenschaftlichen Bibliotheken, in: Bibliotheksdienst 41 (12), 2007, S. 1307–1320. Online: https://doi.org/10.1515/bd.2007.41.12.1307.

Fry Balci, Leanna; Rich, Peter J.: Teaching the Framework Using an Online Tutorial, in: Julien, Heidi; Gross, Melissa; Latham, Don (Hg.): The information literacy framework. Case studies of successful implementation, Lanham; Boulder; New York u.a. 2020, S. 97–110.

Gantert, Klaus; Schindler, Monika; Werr, Naoka: „Es macht Spaß, hier zu studieren! Der Fachbereich Archiv- und Bibliothekswesen stellt sich vor“, in: Bibliotheksforum Bayern 8, 2014, S. 208–211. Online: https://www.bibliotheksforum-bayern.de/fileadmin/archiv/2014-3/PDF-Einzelbeitraege/BFB_0314_08_Werr_V03.pdf, Stand: 04.12.2020.

Julien, Heidi; Gross, Melissa; Latham, Don (Hg.): The information literacy framework. Case studies of successful implementation, Lanham; Boulder; New York u.a.2020.

Keller-Loibl, Kerstin: Leseförderung als Grundlage für den Erwerb von Informationskompetenz, in: Sühl-Strohmenger: Handbuch Informationskompetenz 2012, S. 179–186.

Meyer, Jan H.F.; Land, Ray (Hg.): Threshold concepts and troublesome knowledge, in: Dies.: Overcoming barriers to student understanding. Threshold concepts and troublesome knowledge, Oxon; New York 2006, S. 3–32.

Pausch, Marion; Borstelmann, Arno; Müller, Andreas: Selbstständig lernen durch Recherche, Hannover 2011. Online: http://info.transfer-medien.com/wp-content/uploads/2011/02/Rechercheheft_Ohne-Beschnitt_k.pdf, Stand: 18.02.2021.

Riegler, Peter: Schwellenkonzepte, Konzeptwandel und die Krise der Mathematikausbildung, in: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 9 (4), 2014, S. 241–257. Online: https://lx1.mint-kolleg.kit.edu/recherche/ZFHE_Transfer%20von%20Studienreformprojekten/724-3080-2-PB.pdf, Stand: 04.12.2020.

Sühl-Strohmenger, Wilfried (Hg.): Handbuch Informationskompetenz, Berlin; Boston 2012.

Sühl-Strohmenger, Wilfried (Hg.): Handbuch Informationskompetenz, Berlin; Boston 2016,2. Auflage.

Sühl-Strohmenger, Wilfried: Die Teaching Library kostet Personal, Zeit und Geld – wie lässt sich der Aufwand rechtfertigen? Vortrag auf dem 4. Kongress für Bibliothek und Information, Leipzig 2010, https://opus4.kobv.de/opus4-bib-info/files/749/Kongress_Leipzig2010_SuehlStrohmenger.pdf, Stand: 04.12.2020.

Werr, Naoka: In der QE 3 löst der Bachelor das Diplom ab. Der verwaltungsinterne Bachelorstudiengang Bibliotheks- und Informationsmanagement am Fachbereich Archiv- und Bibliothekswesen der FHVR“, in: Bibliotheksforum Bayern 10, 2016, S. 124–128. Online: https://www.bibliotheksforum-bayern.de/fileadmin/archiv/2016-2/015-In-der-QE3-loest-der-Bachelor-das-Diplom-ab.pdf, Stand: 04.12.2020.

Published

2021-05-25

Issue

Section

Papers in a special issue

How to Cite

S.P.U.T.N.I.K. – ein Schülertutorial im Sinne des Framework: Ein Werkstattbericht. (2021). O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal Herausgeber VDB, 8(2), 1-14. https://doi.org/10.5282/o-bib/5669