„Information Literacy“ im Framework

Ein universelles Verständnis von Informationskompetenz?

Authors

  • Oliver Schoenbeck Bibliotheks- und Informationssystem der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg

DOI:

https://doi.org/10.5282/o-bib/5670

Keywords:

Information literacy, Framework for Information Literacy for Higher Education

Abstract

The Framework for Information Literacy for Higher Education sketches a specific understanding of information literacy as the basis for participating in scholarly discourse. By investigating the implicit usage of information and literacy as terms central to the Framework, the article raises the question in how far this view of information literacy is transferable to discourses outside the scholarly community

References

Association of College and Research Libraries (ACRL) (Hg.): Framework for Information Literacy for Higher Education, 2016. Online: http://www.ala.org/acrl/files/issues/infolit/framework.pdf, Stand: 14.12.2020.

Association of College and Research Libraries (ACRL): „Framework Informationskompetenz in der Hochschulbildung“ [deutsche Übersetzung der Gemeinsamen Kommission Informationskompetenz von VDB und dbv], in: o-bib. Das offene Bibliotheksjournal 8 (2), 2021. https://doi.org/10.5282/o-bib/5674.

dbv Dienstleistungskommission (Hg.): Standards der Informationskompetenz für Studierende, 2009. Online: http://zpidlx54.zpid.de/wp-content/uploads/2015/02/DBV_Standards_Infokompetenz_03.07.2009_endg.pdf. Stand: 14.02.2021.

Hapke, Thomas: Informationskompetenz anders denken – zum epistemologischen Kern von „information literacy“, in: Sühl-Stromenger, Wilfried (Hg.): Handbuch Informationskompetenz, Berlin 20162, S. 9–21.

„Information“, in: Dudenredaktion (Hg.): Das Fremdwörterbuch. Unentbehrlich für das Verstehen und den Gebrauch fremder Wörter, Berlin 202012. S. 506.

Klingenberg, Andreas (im Auftrag der dbv-Kommission Bibliothek & Schule und der Gemeinsamen Kommission Informationskompetenz von VDB und dbv): Referenzrahmen Informationskompetenz, [2016]. Online: https://www.bibliotheksverband.de/fileadmin/user_upload/Kommissionen/Kom_Infokompetenz/2016_11_neu_Referenzrahmen-Informationskompetenz_endg__2__Kbg.pdf, Stand: 14.02.2021.

“literacy, n.”, in: Oxford University Press, OED Online, 2020. Online: https://www.oed.com/view/Entry/109054?redirectedFrom=literacy#eid, Stand: 14.12.2020.

Rösch, Hermann und Sühl-Stromenger, Wilfried: Informationskompetenz in ethischer Perspektive, in: Sühl-Stromenger, Wilfried (Hg.): Handbuch Informationskompetenz, Berlin 20162, S. 52–63.

Stiftung Universität Hildesheim, Institut für Informationswissenschaft und Sprachtechnologie (Hg.): Informationskompetenz und Demokratie. Bürger, Suchverfahren und Analyse-Algorithmen in der politischen Meinungsbildung, 2021. Online: https://informationskompetenz.blog.uni-hildesheim.de, Stand: 14.02.2021.

Sühl-Stromenger, Wilfried (Hg.): Handbuch Informationskompetenz, Berlin 2016, 2. Auflage. Online: https://doi.org/10.1515/9783110403367, Stand: 14.02.2021.

Published

2021-05-25

Issue

Section

Papers in a special issue

How to Cite

„Information Literacy“ im Framework: Ein universelles Verständnis von Informationskompetenz?. (2021). O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal Herausgeber VDB, 8(2), 1-10. https://doi.org/10.5282/o-bib/5670