Die Nutzung des wissenschaftlichen Publikationssystems

Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt „Open Access in der Berufsbildungsforschung“

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5282/o-bib/5734

Keywords:

Open Access, Research Communication, Vocational Education and Training Research, Authors

Abstract

The research project „Open Access in vocational education and training research“ (OABBF) at the Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB) (running from 1/2019 to 6/2021) explores the technical and structural, policy-oriented and normative conditions as well as conditions inherent in the academic research system for the acceptance, dissemination and use of open access in vocational education and training research. Using a sociology of science and media theory back- ground, the empirical data used for the study was generated through a mixed methods approach. The exploration phase in 2019, which included group discussions with authors in VET research, was followed by an online survey in 2020, sent out to approximately 5,000 authors. This paper presents selected results from the online survey. The results uncover authorsʼ attitudes towards the dissemination and use of publications. In addition, data on the information resources used by the respondents in the context of their own academic work and on their reading habits are presented. The results show that the digital and permanent access to literature is important to the respondents for the dissemination of their own research as well as regarding the use and research of publications. When using literature, the reputation, scientific nature and immediate availability of publications are also central selection criteria for the respondents. Open Access, however, is often not a search criterion and tends to remain invisible to respondents in their everyday work.

References

Bambey, Doris: Fachliche Publikationskulturen und Open Access. Fächerübergreifende Entwicklungstendenzen und Spezifika der Erziehungswissenschaft und Bildungsforschung, Darmstadt 2016. Online: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:tuda-tuprints-56032.

Dallmeier-Tiessen, Suenje; Darby, Robert; Goerner, Bettina u.a.: Highlights from the SOAP project survery. What scientists think about open access publishing, o.O. 2011. Online: https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1101/1101.5260.pdf, Stand: 04.05.2021.

Getz, Laura; Langenkamp, Karin; Rödel, Bodo u. a.: Begrenzt offen. Erste Ergebnisse des Forschungsprojekts „Open Access in der Berufsbildungsforschung“, Bonn 2020. Online: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0035-0879-4.

Graf, Dorothee; Fadeeva, Yuliya; Falkenstein-Feldhoff, Katrin (Hg.): Bücher im Open Access. Ein Zukunftsmodell für die Geistes- und Sozialwissenschaften?, Opladen 2020. Online: https://doi.org/10.17185/duepublico/72237 .

Herb, Ulrich: Open Science in der Soziologie. Eine interdisziplinäre Bestandsaufnahme zur offenen Wissenschaft und eine Untersuchung ihrer Verbreitung in der Soziologie, Glückstadt 2015 (Schriften zur Informationswissenschaft 67). Online: http://dx.doi.org/10.22028/D291-23737 .

Krueger, Richard A.; Casey, Mary Anne: Focus Groups. A practical guide for applied research, Thousnad Oaks 2015.

Luhmann, Niklas: Selbststeuerung der Wissenschaft, in: Luhmann, Niklas (Hg.): Soziologische Aufklärung. Aufsätze zur Theorie sozialer Systeme, Opladen 19722, S. 232–252.

Lyotard, Jean-Francois: Das postmoderne Wissen. Ein Bericht, Wien, 2015.

Mayring, Philipp: Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken, Weinheim, 2015.

Pampel, Heinz: Open Access an wissenschaftlichen Einrichtungen in Deutschland. Ergebnisse einer Erhebung im Jahr 2018. Bericht, Potsdam, 2019. Online: https://doi.org/10.2312/os.helmholtz.005 .

Taubert, Nils; Weingart, Peter: Wandel des wissenschaftlichen Publizierens - eine Heuristik zur Analyse rezenter Wandlungsprozesse, in: Weingart, Peter; Taubert (Hg.): Wissenschaftliches Publizieren, Berlin 2016, S. 3–38.

Willke, Helmut: Systemisches Wissensmanagement, Stuttgart, 1998.

Published

2021-12-07

Issue

Section

Conference proceedings

How to Cite

Die Nutzung des wissenschaftlichen Publikationssystems : Ergebnisse aus dem Forschungsprojekt „Open Access in der Berufsbildungsforschung“. (2021). O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal Herausgeber VDB, 8(4), 1-16. https://doi.org/10.5282/o-bib/5734