Next Level Information Dissemination
Videoproduktion an der Universitätsbibliothek der Technischen Universität Berlin
DOI:
https://doi.org/10.5282/o-bib/5847Keywords:
Information brokerage, Video productionAbstract
Due to the pandemic, courses at the university library of the Technische Universität Berlin have been held only virtually since March 2020. Thus, it was no longer possible to explore and get to know the library as a place. Therefore, the idea was born to make a film to help new students experience the library in a digital format. What began as a small project for a video-based library tour quickly gained importance and became a new area of expertise for the Teaching Library. In addition to screencasts and recordings of events, real videos now complement the digital content of the university library of the Technische Universität Berlin. Also, the knowledge gained from the video projects was published as a hands-on manual with practical tips and templates for other libraries or public institutions to reuse.
References
Clark, Donald: Study on retention using Video plus AI-generated retrieval practice, Donald Clark Plan B, 17.08.2020, https://donaldclarkplanb.blogspot.com/2020/08/study-on-retention-using-video-plus-ai.html, Stand: 14.09.2022.
Glöckner, Sabrina; Hickmann, Johanna; Neuberger, Nele: Videoproduktion in der Bibliothek. Von der Planung zur Veröffentlichung aus bibliothekarischer Laiensicht, Berlin 2022. Online: https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/16589, Stand: 14.09.2022.
Glöckner, Sabrina; Hickmann, Johanna; Neuberger, Nele: Vorlagen zum Buch „Videoproduktion in der Bibliothek“, Berlin 2022. Online: https://depositonce.tu-berlin.de/handle/11303/16590, Stand: 14.09.2022.
Hunold, Daniel: Motiviert Studiert – von 0 auf 75.000 Abonnenten, in: Netzwerk Tutorials in Bibliotheken: #bibtutorials, 06.10.2021. Online: https://av.tib.eu/media/52016, Stand: 14.09.2022.
Jörissen, Benjamin: Jugend/Youtube/Kulturelle Bildung – Horizont 2019. Studie: eine repräsentative Umfrage unter 12- bis 19-jährigen zur Nutzung kultureller Bildungsangebote an digitalen Kulturorten, Essen 2019. Online: https://www.rat-kulturelle-bildung.de/fileadmin/user_upload/pdf/Studie_YouTube_Webversion_final_2.pdf, Stand: 14.09.2022.
mpfs – Medienpädagogischer Forschungsverbund Südwest: JIMplus 2020. Lernen und Freizeit in der Corona-Krise (JIM-Studie), Stuttgart 2020. Online: https://www.mpfs.de/fileadmin/files/Studien/JIM/JIMplus_2020/JIMplus_2020_Corona.pdf, Stand: 14.09.2022.
Otto, Daniel: Hochschullehre und Digitalisierung. Digital Storytelling als Lehr-Lernmethode für Kompetenzen in der digitalen Welt, in: Trültzsch-Wijnen, Christine; Brandhofer, Gerhard (Hg.): Bildung und Digitalisierung, Baden-Baden 2020 (Medienpädagogik 4), S. 135–152.
Ruffalo Noel Levitz (Hg.): 2021 E-Expectations Trend Report, Cedar Rapids, Iowa 2021. Online: https://eric.ed.gov/?id=ED614921, Stand: 14.09.2022.
Universitätsbibliothek der Technischen Universität Berlin / UBTUBerlin: Playlist Bibliotheksrundgänge, YouTube. Online: https://www.youtube.com/watch?v=PS51sVnsDFE&list=PLITbpIDpqj9lysw3b5xegeoaLcHjE_A33, Stand: 14.09.2022.
Universitätsbibliothek der Technischen Universität Berlin / UBTUBerlin: Playlist Open Access Week 2020, YouTube. Online: https://www.youtube.com/watch?v=Iv_qInh0m7s&list=PLITbpIDpqj9lskhfYFiMmaKNYCDPr7Twg, Stand: 14.09.2022.
Waldschmidt-Dietz, Frank: Vornweg statt hinterher. Wie Bibliotheken den Lernwandel mitgestalten können, in: Bibliothek Forschung und Praxis 42 (1), 2018, S. 104–115. Online: https://doi.org/10.1515/bfp-2018-0015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Johanna Hickmann, Sabrina Glöckner, Nele Neuberger
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.