Qualitätssicherung für die Lehre
Ein Supervisionsprojekt von Universitätsbibliothek und hochschuldidaktischem Zentrum der TU München
DOI:
https://doi.org/10.5282/o-bib/5858Keywords:
Teaching, Information literacy, Supervision, DidacticsAbstract
Today, information literacy training is a part of the standard service offered by most libraries. But very few colleagues have any educational qualification or training in didactics. How can librarians make sure that their courses are structured in a didactically sensible way, that presentation and course design engage the participants and that they develop as teachers? The University Library (UB) of the Technical University of Munich (TUM) currently offers an extensive training programme consisting of 17 different courses, giving approximately 300 courses per year. In the winter semester 2019/20, the library conducted a supervision project with the TUM’s centre for media and higher education didactics - ProLehre. The aim was to obtain a professional view of the courses from an external perspective and to support the librarians in their role as teachers by providing structured, constructive feedback. This article describes the planning and implementation of the project. It also reports on where the project plan had to be adapted, what the feedback from the participants was like and how the library wants to ensure the quality of its courses beyond the project by introducing peer observation as a permanent feature.
References
Fleischmann, Andreas; Jäger, Christine; Strasser, Alexandra: Kompetenzmodell Hochschullehre. Welche Kompetenzen benötigen Lehrende an der Technischen Universität München?, Technische Universität München, ProLehre; Munich Center for Technology in Society 2014, https://www.prolehre.tum.de/fileadmin/w00btq/www/Angebote_Broschueren_Handreichungen/kompetenzmodell-hochschullehre_de.pdf, Stand: 22.08.2022.
Hohmann, Tina: Nachhaltiges Lernen. Langzeitevaluierung der Schulungen an der Universitätsbibliothek der Technischen Universität München, Leipzig 31.05.2022 (110. Deutscher Bibliothekartag in Leipzig 2022 = 8. Bibliothekskongress). Online: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0290-opus4-179741.
Lemke, Dorothea; Hohmann, Tina: Qualitätssicherung für die Lehre. Ein Supervisions-Projekt von Bibliothek und hochschuldidaktischem Zentrum an der TUM, Leipzig 31.05.2022 (110. Deutscher Bibliothekartag in Leipzig 2022 = 8. Bibliothekskongress). https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0290-opus4-179701.
Lemke, Dorothea; Leiß, Caroline: Interaktiv, lebendig und spannend: Webinare an der Universitätsbibliothek der Technischen Universität München, in: Bibliotheksforum Bayern 12 (4), 2018, S. 242–247. Online: https://www.bibliotheksforum-bayern.de/fileadmin/archiv/2018-4/BFB-4-18_003_Webinare_an_der_Uni-Bib_der_TU_Muenchen.pdf, Stand: 22.08.2022.
McMahon, Tim; Barrett, Terry; O’Neill, Geraldine: Using Observation of Teaching to Improve Quality. Finding Your Way Through the Muddle of Competing Conceptions, Confusion of Practice and Mutually Exclusive Intentions, in: Teaching in Higher Education 12 (4), 2007, S. 499–511. Online: https://doi.org/10.1080/13562510701415607.
Meyer, Barbara E.; Antosch-Bardohn, J.; Beckmann, M. u.a.: Münchner Methodenkasten, 2018, https://www.profil.uni-muenchen.de/profil/publikationen/muenchner-methodenkasten/muenchner-methodenkasten.pdf, Stand: 22.08.2022.
ProLehre: Umgang mit Ergebnissen der Lehrveranstaltungsbewertung, Technische Universität München 2020, https://www.prolehre.tum.de/fileadmin/w00btq/www/Angebote_Broschueren_Handreichungen/Handreichungen/Umgang_Lehrveranstaltungsbewertung.pdf.
ProLehre | Medien und Didaktik: Kollegiale Hospitation. Sie geben Feedback zu einer Lehrveranstaltung eines Kollegen, Technische Universität München 2018, https://www.prolehre.tum.de/fileadmin/w00btq/www/Angebote_Zertifikate/Kollegiale_Hospitation_Tutoren.pdf, Stand: 22.08.2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dorothea Lemke, Caroline Leiß
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.