Entwicklung eines Blended Learning Kurses zum Forschungsdatenmanagement an der RWTH Aachen University

Authors

  • Daniela Adele Hausen RWTH Aachen University
  • Jürgen Windeck Ruhr-Universität Bochum Universitätsbibliothek 44780 Bochum

DOI:

https://doi.org/10.5282/o-bib/2018H3S17-31

Keywords:

Forschungsdatenmanagement, Blended Learning, Weiterbildung

Abstract

In the context of a MALIS project a course for research data management at the RWTH Aachen University is presented. Based on a comprehensive analysis of the current course program, the course concept focuses especially on the researchers’ goals and expectations. We use MOMBI as the teaching strategy for the blended learning course. The course follows the flipped classroom approach and consists of a preceding online phase for self-paced learning, followed by an attendance workshop for consolidation. The following article introduces the learning objectives, the course structure and its contents.

Author Biographies

  • Daniela Adele Hausen, RWTH Aachen University

    wissenschaftliche Mitarbeiterin im Bereich Forschungsdatenmanagement,

    IT Dezernat

  • Jürgen Windeck, Ruhr-Universität Bochum Universitätsbibliothek 44780 Bochum

    Forschungsinformation

    Mitarbeiter in Technik und Verwaltung

References

Christensen, Clayton M., Michael B. Horn und Heather Staker. “Is K-12 Blended Learning Disruptive?: An introduction to the theory of hybrids”, 2013. Zuletzt geprüft am 18.02.2018.

https://www.christenseninstitute.org/wp-content/uploads/2014/06/Is-K-12-blended-learning-disruptive.pdf

Consortium of European Social Science Data Archives. „CESSDA Training“. Zuletzt geprüft am 18.02.2018. https://www.cessda.eu/Research-Infrastructure/Training

E-Teaching.org. „Blended Learning“, zuletzt geändert am 28.03.2017, https://www.e-teaching.org/lehrszenarien/blended_learning.

Hanke, Ulrike, Martina Straub und Wilfried Sühl-Strohmenger. Informationskompetenz professionell fördern. München: DeGruyter Saur, 2013.

Helbig, Kerstin, Katja Krause, Carolin Kruse, Florian Rehak und Gianpiero Tari. Was sind Datenmanagementpläne? Video. Humboldt-Universität zu Berlin, Medien-Repositorium, 2017. https://doi.org/10.18450/dataman/91

HTW Chur und HEG Genf. „Train2Dacar“. Zuletzt geprüft am 18.02.2018. www.researchdatamanagement.ch.

Macke, Gerd, Ulrike Hanke, Pauline Viehmann-Schweizer und Wulf Raether. Kompetenzorientierte Hochschuldidaktik. Lehren vortragen prüfen beraten. 3. Auflage. Weinheim, Basel: Beltz, 2016.

NYU Health Sciences Libraries. „Data Sharing and Management Snafu in 3 Short Acts“. Veröffentlicht am 19.12.2012. https://www.youtube.com/watch?v=N2zK3sAtr-4.

Ridge, Enda. Guerrilla Analytics: A Practical Approach to Working with Data. Burlington: Morgan Kaufmann Publishers, 2014.

RWTH Aachen University. „GitLab of the RWTH Aachen University”. Zuletzt geprüft am 19.02.2018. https://git.rwth-aachen.de/users/sign_in.

RWTH Aachen University. „Forschungsdaten leben länger“. Veröffentlicht am 05.02.2018. https://youtu.be/YrKg26XWBRk.

RWTH Aachen University. „Forschungsdatenmanagement an der RWTH Aachen“. Veröffentlicht am 28.06.2016. https://youtu.be/6XLcJxPcrFQ

SUB Göttingen. „explainity® Erklärvideo: ‚Kollaborativ Arbeiten‘ einfach erklärt SUB Göttingen“. Veröffentlicht am 26.06.2014, https://www.youtube.com/watch?v=GjvH9cb9ZxI

Universite de Lausanne und Ecole Polytechnique Federale de Lausanne. „SpeakUp“. Zuletzt geprüft am 18.02.2018. www.speakup.info

University of Edinburgh. “Mantra Research Data Management Training”. Zuletzt geändert im Oktober 2017. Zuletzt geprüft am 18.02.2018. http://mantra.edina.ac.uk/.

University of North Carolina und University of Edinburgh. „Research Data Management and Sharing“. Zuletzt geprüft am 18.02.2018. https://www.coursera.org/learn/data-management.

Yoon, Ayoung und Teresa Schultz, „Research Data Management Services in Academic Libraries in the US: A Content Analysis of Librariers’ Websites”. College & Research Libraries 78, Nr. 7 (2017), 920 - 933. https://doi.org/10.5860/crl.78.7.920

Published

2018-09-28

Issue

Section

Papers in a special issue

How to Cite

Entwicklung eines Blended Learning Kurses zum Forschungsdatenmanagement an der RWTH Aachen University. (2018). O-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal Herausgeber VDB, 5(3), 17-31. https://doi.org/10.5282/o-bib/2018H3S17-31