FAIRe Forschungsdaten in den Geisteswissenschaften
Umfrage über Aufbereitung und Archivierung von Daten
DOI:
https://doi.org/10.5282/o-bib/5883Keywords:
Children's and youth media research, Research Data Management, FAIR principlesAbstract
Using a small, non-representative and anonymous survey from 2021, this article shows how researchers in the field of children’s and youth media in German-speaking countries currently handle their research data, whether long-term data availability is addressed, whether the FAIR principles are taken into account, what additional support they may need and how research institutions can respond. The results show that further support in data management is needed. An expansion and stronger promotion of the range of tools and storage options seems also important, as well as greater involvement of researchers and optimising the training and further education on offer.
References
Bauer, Bruno; Ferus, Andreas; Gorraiz, Juan u.a.: Forschende und ihre Daten. Ergebnisse einer österreichweiten Befragung. Report 2015, https://phaidra.univie.ac.at/o:407513, Stand: 09.09.2022.
Blumesberger, Susanne: Forschungsdaten in den Geisteswissenschaften. Bereits selbstverständlich oder doch noch etwas exotisch?, in: o-bib 8 (4), 2021, S. 1–8, https://doi.org/10.5282/o-bib/5739.
Blumesberger, Susanne: „Forschungsunterstützung für die Geisteswissenschaften – warum wir viele unterschiedliche Wege benötigen. Ein Erfahrungsbericht“, in: b.i.t.online 25 (1), 2022, S. 11–20.
Gruber, Alexander; Schranzhofer, Hermann; Knopper, Sabrina u.a.: Kompetenzen von Data Stewards an österreichischen Universitäten, Graz University of Technology 2021. https://doi.org/10.3217/datacite.g204d-rb479.
Kindling, Maxi; Schirmbacher, Peter: „Die digitale Forschungswelt“ als Gegenstand der Forschung, in: Information. Wissenschaft & Praxis 64 (2–3), 2013, S. 127–136, https://doi.org/10.1515/iwp-2013-0017.
Nitsche, Valerie; Prinz, Klaus; Wolfsgruber, Thomas: Forschungsdaten in der Kinder- und Jugendliteraturforschung – eine Bestandsaufnahme, Wien 2023, https://hdl.handle.net/11353/10.1828932.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Susanne Blumesberger
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.